Moja 3D grafika v kocke

3D grafike v open source programe Blender som sa začal venovať až v roku 2016. Hrnček, ľadové kocky a rôzne výplody z tutorialov ma nebavili a tak som sa vrhol strmhlav do jednoduchých scén. Určite chyba, pretože dodnes mi chýbajú základné zručnosti v modelovaní objektov. Medzi motivácie zaraďujem vytvorenie vlastných obrazov na plátne, ktoré mali zdobiť steny v mojom obydlí. To sa mi podarilo už po štyroch mesiacoch samovýučby - pozeranie desiatok Youtube videí plných reklám, špekulovaním a mlátením do klávesnice od zlosti pri chybovej hláške „Out of Memory”. Prvý výtlačok v rozmere 120x70 cm som pracovne nazval strom. O takmer dva roky neskôr pribudol ďaľší obraz s názvom Valentín, ktorý riadne podkúril nejedno procesorové jadro. Aj keď väčšinou podobné diela vytváram iba vo voľnej chvíli v rámci relaxu, 3D grafiku čoraz častejšie využívam v komerčných video projektoch, reklamných kampaniach ale aj produktovej fotografii.
Po štyroch rokoch od vytvornia prvého čajového hrnčeka môžem zodpovedne prehlásiť, že softvér Blender ovládam približne na 1% 😅 3D grafika je pre samoukov s nedostatkom voľného času beh na dlhú trať. A obzvlášť, ak na seba kladieš vysoké požiadavky a tvojím vzorom sú najnovšie 3D filmy. Na druhej strane je úchvatné, čo všetko sa dá vytvoriť, len pri troche snahy a minime skúseností 😏.

Aký hardvér používam?

Intel Core i7-8700K a staršiu 6GB verziu Nvidia GTX1060. Nákup novej generácie GPU zmarila kríza z rokov 2000/21 a moja neochota platiť prehnané čiastky za čipy s neefektívnou spotrebou elektrickej energie.

Čo som sa naučil?

Konečne dokážem vymodelovať hrnček bez pomoci tutoriálu! 😂 A ešte som zistil, že fotografovanie je oproti 3D grafike len primitívna zábava, ovládanie Photoshopu je niečo ako naučiť sa čítať a písať a že svet okolo nás je fakt v excelentnej kvalite!

Odkiaľ čerpám inšpiráciu?

Väčšinou je to len nápad v mojej hlave. V mojom fachu sa hovorí, že všetko už niekto vymyslel. Každopádne sa nepúštam do náročných projektov, ktoré by boli nad moje schopnosti alebo časové možnosti.

Aký softvér používam na 3D grafiku?

Blender. Na UV mapovanie ešte Photoshop, na vektorové prvky SVG Adobe Illustrator i keď viac mi vyhovuje prostredie CorelDraw. Na vizuálne efekty vo videu After Effects - asi jediný progresívny soft z dielne Adobe.

Diagnóza 3D grafika

Pri pozeraní 3D filmov nedokážem sledovať dej filmu ale udivuje ma grafické spracovanie.

Obľúbený náučný kanál na Youtube

Blender Guru

Inšpiratívny 3D seriál

Krátkometrážne Love, Death & Robots od Blur Studio.

Obľúbená 3D rozprávka

Nie som fanúšik rozprávok ale pozerám ich občas s deťmi a kochám sa úschvatnou grafickou tvorbou. Určite zaujal Cars 3 (2017), Finding Dory (2016), How to Train Your Dragon 3 (2019), LEGO Movie 1 a 2, Lion King (2019), Onward (2020), Piper (2016), The Secret Life of Pets 2 (2019) a Zootropolis (2016) atď.

Rešpektovaná počítačová hra z pohľadu 3D grafiky

Graficky atraktívne sú všetky časti Tom Clancy's The Division, najnovšie diely Battlefieldu a najlepšiu oblohu má Microsoft Flight Simulator 2020. Nezabúdam ani na Crysis, ktorý svojho času zdvihol latku grafiky a deštrukcie poriadne vysoko.

Čo ma prekvapuje?

Že open-source softvér Blender má v mnohých ohľadoch premakanejšie prostredie i spôsob práce ako napríklad predražený Adobe CC balík.

Využívam 3D grafiku komerčne?

Áno. Niektoré 3D objekty som využil napríklad aj vo video produkcii alebo aj pri tvorbe jednoduchej vizualizácii pôdorysu.

Aký je moj cieľ v oblasti 3D grafiky?

V Pixar sa nikdy nezamestnám ale stačí mi ovládať 3D na úrovni mierne pokročilého. Dnes už existuje množstvo platených aj free zdrojov (objekty, textúry) a dôležité je pre mňa ovládať pracovné prostredie aby som sa dostal k potrebnému výsledku alebo dokázal bežnú grafiku oživiť 3D objektmi.

Koho obdivujem?

Všetkých, ktorí pracujú na takých skvelých free 3D softoch ako Blender a kreatívcom tak ponúkajú neobmedzené možnosti.

Moje časovo najnáročnejšie 3D grafiky

Prvenstvo by mala scéna stromu s jablkom pri západe slnka. Tu som strávil najviac času pozeraním tutorialov a učením sa. Nasledoval snehuliak na zamrznutom jazere, pri ktorom som ešte len začínal spoznávať tajomstvá procedurálnych textúr a prácu s poletujúcimi časticami. Úplný víťaž v náročnosti je nočné mesto z roku 2020, kde som vymodeloval množstvo objektov a pracoval so svetlom.
Jedna z mojich časovo najnáročnejších 3D scén do roku 2021
Pažravý strom s jablkom je jedna z pr
Naspäť do menu